Home / تجهیزات نمایشگاهی / طراحی کاتالوگ و بروشور

طراحی کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ ها و بروشورها نماینده سازمان ها و شرکت ها هستند .
وظیفه اصلی آنها معرفی درست و موثر اهداف ، دیدگاه ها و ارزش های سازمان هاست .
از کاتالوگ و بروشور به عنوان تبلیغات و رسانه ماندگار یاد می کنند. کاتالوگ ها و بروشورها نوعی رسانه تجاری چاپی هستند كه حاوی شرح مشخصات ، كاربرد كلی كالاها و برخی اطلاعات مفید دیگر كه مورد نیازواسطه ها،فروشندگان و مصرف كنندگان قرار می گیرند،می باشند. البته در ایران معمولا به اشتباه تمامی راهنماهایی را که به صورت کتابچه و یا با کیفیت کاغذ و چاپ مناسب تهیه شده باشند را کاتالوگ می نامند و تمامی راهنماهایی را که به صورت یک برگی و یا چند لتی، که با استفاده از کاغذهای نازک تر تهیه شده باشند را بدون توجه به محتوای آن بروشور می نامند!!!

تفاوت های اساسی میان کاتالوگ و بروشور 

کاتالوگ ها برای محصولات عمده یک شرکت تولیدی و یا برای ارائه خدمات یک شرکت خدماتی طراحی می گردند و دارای جزئیاتی هستند که برای مصرف کننده نهایی اهمیتی ندارد اما برای واسطه یا فروشنده یا مغازه داری که این کالا یا خدمات را انتخاب و به مصرف کننده عرضه می کنند ، مهم است . بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و… در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی و چاپ کاتالوگ ها معمولا گرانتر است و به تعداد مورد نیاز چاپ می گردند. چاپ آنها محدود است و برای تعداد خریداران و عرضه کنندگان عمده ای که شرکت شما با آنها کار می کنند، تهیه و چاپ می گردند. گرم کاغذ آنها معمولا بالای 200 است و از کاغذهای کلفت در طراحی و چاپ آنها استفاده می شود. اندازه و سایز و تعداد برگ های آن نیز بسته به نیاز شما و سلیقه تان متفاوت می باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی کنند. بروشورها معمولا ارزان هستند و در اندازه های مختلف و با سلیقه شما چاپ می گردند. تیراژ آنها بالاست، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع گردد. گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد.

– در کاتالوگ ها عموما از تصاویر و طراحی های جذاب جهت معرفی بهتر استفاده می شود. در بروشورها معمولا علاوه بر تصاویر از نقشه شماتتیک کالا هم استفاده می شود.

انواع کاتالوگ و بروشور 
از نظر مدل، چاپ و طراحی، سه نوع بروشور و کاتالوگ وجود دارد:

• لت دار 
نوع لت دار آن بیشترین استفاده را در طراحی بروشورها دارد. اما در طراحی کاتالوگ در سایزهای بزرگ نیز استفاده می شوند. لت دارها یا دو لت یا سه لت یا چهار لت هستند و در بعضی موارد به 5 و 6 و… هم می رسند.

• منگنه ای 
نوع منگنه ای آن نیز بیشتر در بروشورها استفاده می شوند. کاتالوگ ها به ندرت منگنه ای هستند و بیشتر سیمی و لت دار طراحی و چاپ می گردند.

سیمی
اصولا نوع سیمی کاتالوگ و بروشور به دلیل هزینه بالایی که در طراحی و چاپ دارند، کمتر استفاده می شود. انواع کمی از کاتالوگ ها به صورت سیمی چاپ می گردند.

About avinfam co